Škrábance na laku. Chcete se jich zbavit, ale nevíte jak na to a co vše vlastně potřebujete? V devíti krocích Vám ukážeme jak na to.
Věci, bez kterých se neobejdete
- Přípravky a produkty na mytí a dekontaminaci laku
- Sušící ručník
- Svítilna – pro revizi laku s nastavitelnou intenzitou a teplotou světla
- Lepící pásky – na zakrytí lehce zničitelných míst
- Leštička – mějte po ruce více velikostí na různě velké plochy
- Leštící kotouče
- Leštící pasta
- Kartáč na kotouče – pro odstranění příliš silné vrstvy pasty
- Odmašťovač – zbaví lak zbytků pasty
- Ochrana laku
První krok – mytí a dekontaminace
Velmi důležitý krok. Povrch potřebujete mít během leštění hladký a bez nečistot.
Dokonale hladkého povrchu dosáhnete dekontaminací. Tu rozlišujeme na mechanickou a chemickou. Způsob dekontaminace, který použijete, závisí na míře znečištění laku.
Více se dozvíte na našem blogu Chemická a mechanická dekontaminace a Jak správně umýt auto?.
Druhý krok – sušení
Než se vrhnete na leštění, je dobré mít auto dokonale suché. Na sušení použijte sušící ručníky.
Doporučujeme také vyfoukat všechny možné spáry, aby z nich nevytékaly zbytky vody a Vám se neodlepovala páska.
Třetí krok – kontrola laku
Využít můžete slunečného počasí. Potom se však přemístěte do garáže, zhasněte a světlem pečlivě kontrolujte lak, zda na něm nezůstaly zbytky nečistot.
Povrch vozu kontrolujte studeným i teplým světlem. Ne vždy se Vám pod jedním typem osvícení ukážou všechny nečistoty. Proto je dobré mít po ruce lampičku, která teplotu osvícení dokáže měnit.
Vhodnou je například detailingová led svítilna Gyeon Prism Mini s nastavitelnou intenzitou i teplotou světla.
Čtvrtý krok – maskování
Po pečlivé kontrole laku přichází velmi důležitý krok, což je maskování.
Páskou přelepte všechny citlivé povrchy, které by se mohly při leštění poškodit. Jsou to například nelakované plasty, chromované lišty, gumičky a další.
Na maskování použijte jen kvalitní pásky. Nekvalitní pásky Vám nebudou držet, nebo naopak budou držet až moc, a povrchy, které jste chtěli chránit, poškodíte.
Pátý krok – příprava kotouče
V první řadě nalepte kotouč na leštičku. Snažte se jej nalepit co nejrovněji, aby leštička byla vyvážená.
Po celé ploše suchého kotouče naneste pastu do tvaru spirály. Kolik pasty nanesete závisí na jejím druhu. Jemné pasty jsou mastnější, proto stačí tenká vrstva. Hrubé pasty můžete dát o trochu více, ale furt ne příliš. Spíše se držte tenké vrstvy a postupně přidávejte.
Při použití kotouče, zvláště nového, na měkký lak doporučujeme kotouč primovat. Před nanesením pasty na kotouč aplikujete Auto Finesse Pad Prime, zamezíte tak poničení laku.
Během používání, kdy se pasta roznese po celém kotouči, nanášejte už jen malé ťupky velikosti hrášku.
Šestý krok – samotné leštění
Pastu máte nanesenou a teď samotné leštění. Je lepší mít různé velikosti leštiček, abyste dokázali vyleštit i menší plochy.
Dejte si pozor na kabel od leštičky, aby se Vám při používání nepletl.
Na leštičce nastavte nejnižší rychlost a postupně si s její pomocí rozneste pastu po ploše, kterou budete leštit. Vymezujte si spíše menší plochy o rozměrech cca 40 x 40 cm.
Pak už jen postupně zvyšujte rychlost. Držte se v rozmezí rychlostí 4 až 6. Při více poškrábaném laku použijte vyšší rychlosti. U měkčích laků se však držte při nižších rychlostech.
Snažte se udržovat jednotný ne příliš rychlý pohyb. Jak dlouho budete dané místo leštit závisí na laku a pastě. Můžete se držet obecného pravidla 3x svisle a 3x vodorovně, ale většinou je to pocitově. Během leštění sami zjistíte, jak pasta a lak na Vašem voze spolu reagují, a přizpůsobíte tomu tak leštění.
Leštičku vždy zastavujte tak, že při vypnutí kotouč zůstane na laku. Nechte kotouč dotočit. Pokud byste leštičku zvedli, rozletěla by se Vám všude pasta a mohli byste začít uklízet.
Nakonec utěrkou povrch otřete, zkontrolujte lampičkou a pokračujte dál.
Než začnete leštit další část, kotouč očistěte pomocí kartáče na leštičky. Nastavte rychlost 2 až 3 a kartáč přiložte. Vyhnete se tím příliš silným vrstvám pasty.
Sedmý krok – odmaštění
Některé pasty rády maskují škrábance na laku, a proto než se přesunete na další část, je dobré lak odmastit. Tím odstraníte zbytky pasty. Lak opět zkontrolujte pod osvícením z lampičky a můžete se přesunout na další část.
Po dokončení celého auta znovu odmastěte.
Osmý krok – finální kontrola laku
Předposledním krokem je opět revize laku. Zhasněte, posviťte si lampičkou a postupně kontrolujte, zda jste udělali vše správně a nevynechali nějaké místo.
Devátý krok – ochrana laku
Vyleštili jste škrábance, ale přece nechcete, aby se Vám udělali znovu. Proto je posledním krokem ochrana laku.
Na ochranu můžete použít vosk, keramiku či sealanty. To už necháme na Vás :)
Krátké shrnutí a na co si dát pozor
- Vůz umyjte a dekontaminujte pro dokonale hladký povrch.
- Pečlivě usušte.
- Zkontrolujte pod teplým i studeným osvícením.
- Zakryjte lehce zničitelné povrchy.
- Kotouč nalepte co nejrovněji.
- Pasty na kotouč naneste akorát.
- Dejte si pozor na kabel.
- Při leštění mějte kotouč rovnoměrně přiložený k laku.
- Vymezujte si menší plochy.
- Leštěte rychlostí 4 až 6 a udržujte jednotný ne příliš rychlý pohyb.
- Během leštění se vyhýbejte hranám.
- Při zastavení nechte kotouč dotočit na laku, až pak je zvedněte.
- Než se přesunete na další část, povrch otřete utěrkou, odmastěte, zkontrolujte lampičkou a očistěte kotouč.
- Po doleštění celého auta jej znovu odmastěte.
- Finální revize laku.
- Naneste ochranu laku.